Covid 19

Reisgerelateerde vragen & antwoorden

  1. Als uw klant nu een nieuwe reispolis koopt, of al een bestaand contract heeft en een nieuwe reis boekt, dekt het dan ook coronavirus?
    • Als uw klant nu een nieuwe polis koopt, dekt deze geen enkele reisannulering of onderbreking gerelateerd aan het Coronavirus.
    • Als uw klant al een bestaand contract heeft en na 24 maart een nieuwe reis boekt, blijven de huidige algemene voorwaarden van toepassing om die reis te annuleren, of voor elke verstoring die uw klant ondervindt. Wij nemen niet langer dossiers in overweging bij negatief reisadvies voor reizen die na 24 maart 2020 geboekt worden.
    • Uiteraard blijven we de medische kosten dekken voor alle andere medische zaken in een land of regio waar geen reisadvies wordt gegeven. De coronavirus-uitsluiting geldt alleen voor annulerings- of reisonderbrekingsclaims.
  2. De lokale overheid (= de buitenlandse overheidsdienst van het land waar uw klant woonachtig is) adviseert om niet naar de gewenste bestemming te reizen. Wat moet u doen?
    • Uw klant moet contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau om de reis uit te stellen, een voucher te krijgen of een terugbetaling te regelen. Alleen dan kan uw klant aanspraak maken op de reisverzekering. Dit is voor niet-terugvorderbare kosten en als de reis is geboekt (of de polis is gekocht) vóór 24 maart 2020.
    • Let op: Als de lokale overheidsinstantie de reis afraadt, is uw klant niet gedekt als hij of zij ervoor kiest om te reizen.
  3. Uw klant is in het buitenland en zijn terugreis is geannuleerd. Wat moet uw klant doen?
    • Als uw klant een pakketreis heeft geboekt, moet de touroperator voor alternatief vervoer zorgen.
    • Als uw klant een onafhankelijke reiziger is:
      • de klant dient contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij om de vlucht opnieuw te plannen of een terugbetaling te regelen.
      • het kan zijn dat de klant een ander vliegtuig, trein, bus of boot moet boeken. Als de reisonderbrekingsdekking is inbegrepen, kan uw klant gebruik maken van onze reisverzekering om een deel van de kosten te recupereren (bijvoorbeeld als uw klant zijn of haar accommodatie moet verlengen tot een nieuwe retourdatum). De exacte dekking is afhankelijk van de polis, de limieten ervan en de vergoeding door de vervoersmaatschappij.
  4. Uw klant reist naar een sportevenement / concert / pretpark of ander evenement, maar dit is geannuleerd of gesloten vanwege het coronavirus. Kan de reis worden geannuleerd?
    • Er is geen dekking om een reis te annuleren als het evenement niet meer plaatsvindt.
  5. Is uw klant gedekt als hij tijdens een vakantie besmet is met het coronavirus?
    • Als uw klant op vakantie ziek wordt, dekt de reisverzekering de medische kosten in het buitenland. Tenzij de klant naar de locatie is gereisd toen er al een negatief reisadvies was van de overheid waar uw klant woonachtig is.
    • In geval van besmetting dient uw klant onmiddellijk contact met ons op te nemen, zodat wij u zo goed mogelijk kunnen helpen en ondersteunen.
  6. Als uw klant in quarantaine zit in een hotel of de regio niet kan verlaten, moet uw klant dan betalen voor de kamer?
    • Indien de klant minstens 48 uur op medisch voorschrift in het hotel verblijft, betalen wij de kamer tot aan de polisgrens. En als uw klant vooraf heeft betaald voor excursies of activiteiten, die hij niet kan bijwonen vanwege de quarantaine, betalen wij tot een bepaald bedrag.
  7. Wat als uw klant een vlucht mist vanwege de quarantaine?
    • Als de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau de klant niet op een latere vlucht kan boeken, dekken wij een alternatieve vlucht.